piątek, 29 września, 2023
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Strefa online
Clothy.pl
  • Hot news
    • Z Polski
    • Ze świata
  • Moda i trendy
    • Przegląd trendów
    • Modowe SOS
  • Szafa gwiazd
  • Stylizacje
    • Wielkie wyjście
    • Casual
    • Do pracy
  • Strefa beauty
  • Lifestyle
Brak wyników
Zobacz wszystko
Clothy.pl
  • Hot news
    • Z Polski
    • Ze świata
  • Moda i trendy
    • Przegląd trendów
    • Modowe SOS
  • Szafa gwiazd
  • Stylizacje
    • Wielkie wyjście
    • Casual
    • Do pracy
  • Strefa beauty
  • Lifestyle
Brak wyników
Zobacz wszystko
Clothy.pl
Brak wyników
Zobacz wszystko
Clothy Lifestyle

Zara, Valentino, Dolce & Gabbana – przykłady marek, które poradziły sobie z wizerunkową wpadką

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Justyna Fiedoruk autor: Justyna Fiedoruk
17 stycznia 2021
kategorie: Lifestyle
foto: Daniele Venturelli / Contributor/Getty Images

MILAN, ITALY - FEBRUARY 23: A model walks the runway during the Dolce e Gabbana fashion show as part of Milan Fashion Week Fall/Winter 2020-2021 on February 23, 2020 in Milan, Italy. (Photo by Daniele Venturelli/Daniele Venturelli/Getty Images )

687
Udostępnień
3.8k
ODWIEDZIN
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Wizerunkowa wpadka – to koszmar wielu firm. Okazuje się jednak, że nawet największym markom trudno się przed tym uchronić. Jak z takim problemem poradziły sobie Zara, Valentino czy Dolce&Gabbana?

O kryzysach wizerunkowych zaczęło się więcej mówić po słynnej “aferze metkowej” naszej rodzimej marki Veclaim, której właścicielką jest znana blogerka Jessica Mercedes. Klienci, kupując drogie koszulki byli przekonani, iż otrzymują towar najwyższej jakości, który rzecz jasna został wyprodukowany w Polsce. Okazało się jednak, że są to T-shirty z Chin. Kłamstwo odkryła stylistka Karolina Domaradzka, pokazując na swoim Instagramie, że pod metką Veclaim znajduje się chiński znaczek. W internecie zawrzało, a klienci nie kryli oburzenia. Jakie konsekwencje poniesie marka? Wciąż jeszcze nie do końca wiadomo, aczkolwiek eksperci podejrzewają, że wpadka może zostać Mercedes wybaczona, chociaż niesmak z pewnością pozostanie, a klientki będą uważnie patrzeć jej na ręce. 

Wizerunkowe wpadki zaliczyły takie marki jak Zara, Valentino, Dolce&Gabbana. Jak one sobie z nimi poradziły i czy poniosły duże straty?

Co zrobiła Zara?

Któż z nas nie zna Zary? To jedna z popularniejszych sieciówek, uwielbiana głównie przez kobiety. Ta marka w 2016 r. zmierzyła się z dość sporym problemem, bowiem oskarżono ją o plagiat. Hiszpańska marka miała za bardzo zainspirować się projektami należącymi do projektantki Tuesday Bassen z Los Angeles. Artystka pokusiła się nawet o porównanie własnych ozdób z tymi z Zary. Sieciówka co prawda zmieniła część projektów, jednak wiele osób dostrzegło podobieństwa. Firma nie zachowała się jednak zbyt uprzejmie i w odpowiedzi na zarzuty projektantki odpowiedziała jej, że nie ma raczej szans na wygraną w sporze z taką korporacją, a poza tym tego typu projekty są popularne i powszechne. 

Niedawno zarzut pod adresem Zary zamieściła w mediach społecznościowych Kasia Tusk. Okazało się, że marka wykorzystała bez jej zgody zdjęcie – zmieniając jedynie poduszki na te własnej produkcji. 

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez ZARA Official (@zara)

Dolce&Gabbana też zaliczyło wpadkę

Dolce&Gabbana to włoski dom mody, który stworzyli Domenico Dolce i Stefano Gabbana. Marka powstała we Włoszech w 1985 r. i przez lata wypracowała sobie niezwykle silną pozycję w świecie mody. Odzież sygnowaną ich logo noszą m.in. Madonna, Victoria Beckham czy Johnny Depp. Firma oprócz ubrań oferuje także perfumy i kosmetyki. 

Mimo swojej potęgi i ta marka zaliczyła tzw. „wtopę”, a w swojej historii miała ich nawet kilka. W 2018 roku oskarżono ją o rasizm. A wszystko przez kampanię #DGLovesChina, która chciała pokazać szacunek dla kultury azjatyckiej, a pokazała coś zgoła odmiennego. W reklamie pojawia się azjacka modelka, która miała na sobie sukienkę włoskiej marki i próbowała jeść pałeczkami włoskie potrawy, a dodatkowo pouczana była przez narratora. Miało wyjść zabawnie, a wyszło niezręcznie. Chińczycy bardzo negatywnie odebrali ten spot i oskarżyli markę o rasizm. Afera była na tyle poważna, że odwołano nawet pokaz w Szanghaju, który miał być najważniejszym punktem całej kampanii. 

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Dolce&Gabbana (@dolcegabbana)

Co zrobiła firma? Niewiele, bowiem nawet nie wystosowali oficjalnych przeprosin w tej sprawie. Poza tym Stefano miał też wysyłać wiadomości do osób, które krytykowały kampanię, jednak projektanci zaprzeczyli temu, mówiąc, że ich konta w mediach społecznościowych przejęli hakerzy. 

Valentino też miał wizerunkowy problem

Valentino to również dom mody z Włoch. Powstał w 1960 r. Twórcą tej marki jest Valentino Garavani. Klientami marki były m.in. Elizabeth Taylor czy Jacqueline Kennedy Onassis. Marka w 2016 r. stworzyła kolekcję, która była, a raczej miała być ukłonem dla afrykańskich uchodźców. Projekty zostały stworzone przez Pierpaolo Piccioli oraz Maria Grazia Chiuri. Celem było pokazanie tolerancji do tradycji i kultury afrykańskiej, jednak intencje zostały odebrane zupełnie inaczej. Uznano, że kolekcja jest „kulturowym zawłaszczeniem”, a nie inspiracją. Aczkolwiek trzeba przyznać, że projekty były naprawdę dopracowane i robiły wrażenie. Jednak brak odpowiedniego kontekstu całości, prezentowanie ubrań na białoskórych modelkach, gdzie rdzenni mieszkańcy Kenii stanowili jedynie tło zostało bardzo źle odebrane. Projektanci nie do końca rozumieli dlaczego ich praca została odebrana w ten sposób i próbowali się tłumaczyć. Czy skutecznie? Chyba tak, bowiem z biegiem lat błąd ten odszedł już w zapomnienie.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Valentino (@maisonvalentino)

Tagi: plagiat Zarywpadka Valentinowpadki wizerunkowewpadki znanych marek
Poprzedni artykuł
Modowe ulice świata – najlepsze adresy, by zrobić ekskluzywne zakupy!
Następny artykuł
Polska influencerka Fagata wypuściła autorską linię kosmetyków!
Justyna Fiedoruk
Justyna Fiedoruk

Dziennikarka i copywriter z wieloletnim doświadczeniem. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku i Podyplomowych Studiów Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim. Pisanie jest nie tyko jej sposobem na życie, ale i największą pasją. Interesuje się modą i wszystkim co z nią związane. Oprócz tego jest miłośniczką kulinariów i podróży.

Następny artykuł
Fot. Emma Bauso/Pexels.com
Polska influencerka Fagata wypuściła autorską linię kosmetyków!
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowane
Jak chronić skórę dzieci przed szkodliwym działaniem słońca podczas zabawy w wodzie?
17 sierpnia 2023
Torby i torebki – idealny zamiennik miejskiego plecaka
23 lutego 2022
Kategorie
  • Casual
  • Do pracy
  • Hot news
  • Inne
  • Lifestyle
  • Moda i trendy
  • Modowe SOS
  • Przegląd trendów
  • Strefa beauty
  • Strefa online
  • Stylizacje
  • Szafa gwiazd
  • Wielkie wyjście
  • Z Polski
  • Ze świata
Nie przegap!
Moda i trendy
Jak dobrze dopasować torebkę do twojej ulubionej sukienki?
15 września 2023
Strefa beauty
Olej Monoi – zastosowanie w pielęgnacji
13 września 2023
Inne
Jak radzić sobie z problemami emocjonalnymi pochodzącymi od rodziców alkoholików?
12 września 2023
Strefa beauty
Jak dobrać idealną biżuterię na prezent: poradnik krok po kroku
12 września 2023
Strefa online
Jak rozpoznać autentyczność antycznych monet podczas licytacji online?
11 września 2023
Stylizacje
Szelki do spodni – męskie „must have” na ważne okazje
7 września 2023
Reklama

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114,
60-401 Poznań

bluewhalepress.pl

Kategorie
  • Casual
  • Do pracy
  • Hot news
  • Inne
  • Lifestyle
  • Moda i trendy
  • Modowe SOS
  • Przegląd trendów
  • Strefa beauty
  • Strefa online
  • Stylizacje
  • Szafa gwiazd
  • Wielkie wyjście
  • Z Polski
  • Ze świata
Ostatnio dodane
Jak dobrze dopasować torebkę do twojej ulubionej sukienki?
15 września 2023
Olej Monoi – zastosowanie w pielęgnacji
13 września 2023
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Strefa online
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności

Copyright © 2021 clothy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystko
  • Hot news
    • Z Polski
    • Ze świata
  • Moda i trendy
    • Przegląd trendów
    • Modowe SOS
  • Szafa gwiazd
  • Stylizacje
    • Wielkie wyjście
    • Casual
    • Do pracy
  • Strefa beauty
  • Lifestyle

Copyright © 2020 Clothy. Wszelkie prawa zastrzeżone.