Trendsetter to osoba, która zawodowo zajmuje się przewidywaniem trendów, nowości i tego, co w nadchodzącym czasie będzie modne. Jego praca polega na obserwowaniu otoczenia i wyciąganie wniosków z szerokiego kontekstu społecznego i kulturowego. Na tej postawie i dokładnej analizie prognostycy wysuwają wnioski, co będzie popularne, np. w świecie mody czy w aranżacji wnętrz.
Aktualnie trendsetterem określa się gwiazdy, celebrytki i znane osoby, których wybory modowe są inspiracją dla innych. Postacie cieszące się dużą popularnością mają wpływ na kreowanie trendów i decyzje zakupowe konsumentów. Dzięki sile social mediów każdy może tworzyć swoją społeczność w Internecie i być wzorem do naśladowania dla swoich obserwatorów.
Historia prognostyków mody zaczyna się w latach 60., kiedy to powołano grupę osób do obserwowania ulicznych trendów, znanych osób czy popkultury. Dzięki dokładnej analizie oraz przygotowanym raportom, firmy zajmujące się kreowaniem trendów mogły przewidzieć, co będzie modne i chętnie noszone. Do dziś istnieją przedsiębiorstwa, które zbierają różnego typu informację, na podstawie których mogą prognozować trendy w branży fashion.
Aktualnie na kształt trendów oraz mody duży wpływ ma Internet, a zwłaszcza coraz popularniejsze social media. Trendsetterzy to obecnie osoby, które cieszą się w sieci największym uznaniem, które przekłada się na liczbę followersów. Takie platformy jak YouTube, Facebook, Instagram czy Tik-Tok są znakomitym miejscem do dzielenia się swoimi modowymi wyborami z obserwującymi.
Marki ubraniowe coraz chętniej współpracują z gwiazdami sieci, które mianują na ambasadorów swojej firmy. Jest to forma reklamy, która ma za zadanie sprawić, że dany brend będzie bardziej rozpoznawalny i kojarzony z wartościami danego influencera. Blogerzy, youtuberzy czy instagramerzy chętnie testują i wypowiadają się na temat ubrań, kosmetyków czy różnego rodzaju gadżetów. Pochlebna opinia uwielbianego influencera może być doskonałym motorem do zwiększenia sprzedaży. Konta znanych osób w sieci są budowane na autentyczności, więc w wielu osobach wzbudzają zaufanie, stają się inspiracją i mają realny wpływ na kreowanie rzeczywistości, w tym trendów.
Aktualnie trendy kreowane są w dużej mierze przez to, co jest popularne wśród popularnych kont na Instagramie. To właśnie ta platforma jest najczęściej kojarzona z branżą fashion oraz beauty. Poza standardowymi kampaniami modowymi wiele marek decyduje się na współpracę z influencerami, którzy rekomendują i pokazują na swoich profilach dany strój lub jakąś część kolekcji. Dzięki temu brend może w prosty sposób zyskać szerokie grono odbiorców, a tym samym nowych klientów. Dlatego osoby aktywnie rozwijające swoją popularność w sieci mają często duże zasięgi, które są kuszące dla potencjalnych reklamodawców.
Kogo najczęściej śledzimy w sieci i kto ma najwięcej obserwatorów w Polsce? Na Instagramie największym uznaniem od lat cieszy się Robert Lewandowski. W pierwszej trójce znalazła się również jego żona Anna. Wśród polskich it-girls można wyróżnić na pewno Weronikę Bielik, Julię Wieniawę, Joannę Krupę, Maffashion czy Olę Nowak. Bardzo dużą grupę odbiorców mają również aktorki, modelki oraz osoby tworzące content na YouTube. Dzięki ogromnej popularności w social mediach ich zdjęcia oraz wizerunek ma wpływ na wiele osób. Nie każde konto jest bezpośrednio związane z modą, jednak strój jest nieodłącznym elementem każdego profilu. Niektóre influencerki korzystając z możliwości, jakie daje im duża społeczność, otworzyły swoje marki modowe czy kosmetyczne, które chętnie reklamują na swoich kontach.
Zdjęcie główne: Anastasia Shuraeva z Pexels