Artykuł sponsorowany
Piękne zapachy, estetyczne flakony, znane marki – perfumy to dodatki, na których popularność składa się wiele czynników. Dzisiaj skupimy się na aspekcie rzemieślniczym. Jak tworzy się perfumy?
Proces wchodzenia nowego zapachu na półki sklepów można podzielić na cztery kluczowe fazy: planowanie nowego produktu, tworzenie receptury, produkcję masową i dystrybucję.
W pierwszym etapie określane są ramy projektu: do kogo skierowany będzie produkt, jaki zapach będzie odpowiedni, czy na rynku istnieją podobne produkty, jakie właściwości będą wyróżniać nowe perfumy…
Po określeniu wszystkich elementów planu przechodzi się do części praktycznej, czyli opracowaniu receptury w laboratorium. To tu niewiele mówiące określenie zapachu – kwiatowy, owocowy, intensywny, lekki – zostaje ubrane we właściwe składniki, a perfumy otrzymują odpowiednio opisane nuty zapachowe, które od tego momentu będą ich nutami bazy, serca i głowy. Również w laboratorium perfumy przechodzą swoje pierwsze testy dotyczące długości utrzymywania się zapachu na skórze czy zmian w intensywności w miarę upływu czasu.
Opracowana i zaakceptowana przez inwestorów receptura to drzwi do produkcji na skalę masową.
Perfumy produkowane są z trzech głównych grup składników:
W procesie produkcji dochodzi do wymieszania składników we właściwych proporcjach. To na podstawie tych proporcji, a właściwie to zawartości składnika zapachowego, określamy, czy mamy do czynienia z perfumami (minimalna zawartość olejku 10%, maksymalna 30%), czy produktem perfumowanym, np. wodą kolońską (zawartość olejku od 2 do 5%).
Bardziej szczegółowy podział, a także omówienie procesu destylacji i mieszania znajdziesz pod tym adresem: wikipedia.org/wiki/Perfumy
Często równolegle do procesu opracowywania receptury prowadzone są prace nad projektem i produkcją flakonu. Musi on spełniać przede wszystkim rolę użytkową, czyli chronić perfumy przed zwietrzeniem, jednak nie jest to jego jedyne zadanie. Uznaje się, że zmysł powonienia to dopiero trzeci, a nawet czwarty zmysł człowieka pod względem czułości, a więc i roli w podejmowaniu decyzji – oczywiście na pierwszym miejscu znajduje się zmysł wzroku. Z tego względu, jeszcze zanim klient po raz pierwszy zetknie się z zapachem perfum, ocenia je pod kątem wyglądu flakonu, w którym się znajdują. Stąd konieczność projektu unikalnej butelki, dopasowanej do zapachu: ciemna butelka będzie odzwierciedlać mocne, ciężkie nuty zapachowe, zaś w jasnej butelce na pewno otrzymamy bardziej orzeźwiające, kwiatowe lub owocowe nuty itd.
Po zakończeniu produkcji, perfumy są rozlewane do pojedynczych flakonów, pakowane i wysyłane do punktów sprzedaży, które zadeklarowały zainteresowanie nowym zapachem.
Zdjęcie: pexels.com