Work-life balance – 7 zasad, by zachować równowagę w życiu prywatnym i zawodowym

Lifestyle
Work-life balance – 7 zasad, by zachować równowagę w życiu prywatnym i zawodowym
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dzisiejszy świat sprawia niestety, że bardzo ciężko nam odnaleźć się w pracy zawodowej i w życiu prywatnym. Coraz więcej obowiązków powoduje, że brakuje nam czasu na odpoczynek. Sami również wymagamy od siebie bardzo dużo, co sprawia, że praca zawodowa zajmuje nam coraz więcej czasu. Jak zachować balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym?

7 zasad pozwalających zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym 

Na pewnym wykładzie profesor pokazał studentom pusty słoik i położone obok kamienie, piasek oraz szklankę wody. Włożył do słoika kamienie i zapytał, czy słoik jest pełny –  studenci potwierdzili. Do słoika profesor wsypał piasek i ponowił pytanie, słysząc taką samą odpowiedź. Na końcu pozostała tylko woda, więc profesor znów spytał, czy słoik jest pełen. Studenci nie wiedzieli co powiedzieć. Profesor zmieścił również do słoika szklankę wody. Ten eksperyment pokazuje nam nasze życie. Kamienie są bardzo ważnymi dla nas sprawami, takimi jak rodzina, wartości, a także my sami. Piasek z kolei jest tzw. zapychaczem i może nim być, np. praca, bez której trudno żyć, ale również nie może stać się dla nas priorytetem. Woda z kolei to bardzo mało istotne rzeczy, bez których można żyć. Są to drobnostki w postaci przeglądania mediów społecznościowych czy oglądanie telewizji. Te czynności nie wpływają na nasz rozwój, dlatego warto je pozostawić na końcu. Wiedza na temat naszych priorytetów jest kluczowa w planowaniu swojego życia, w tym również czasu. Warto poznać 7 zasad, które pomogą nam w znalezieniu balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

  1. Oddzielenie życia prywatnego od zawodowego

Niestety obecnie wiele osób pracuje zdalnie, co znacznie utrudnia nam znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Pracując w domu, mamy wrażenie, że stale jesteśmy w pracy. Warto rozgraniczyć czas poświęcony na pracę od czasu, który spędzamy na obowiązkach domowych, czy spędzaniem czasu ze znajomymi. Dobrze jest mieć wyznaczone godziny pracy, których ściśle się trzymamy. Po godzinach starajmy się nie zaglądać do naszego biura.

  1. Układanie planu dnia

W naszym planie dnia warto mieć zarówno takie chwile jak czas na relaks, czy aktywność fizyczną, jak również czas na interakcję z innymi. Spisując nasz plan dnia, musimy się go trzymać, ale powinien on być na tyle elastyczny, by móc zachować cenne chwile na nieprzewidziane zdarzenia. Dzięki temu będziemy czuli się spokojniejsi.

  1. Oddelegujmy część obowiązków

Wiele osób jest niezwykle ambitnych i nie potrafią oddelegowywać obowiązków. Później takie osoby w przypadku nieprzewidzianego zdarzenia są w pułapce, ponieważ nie mają czasu wykonać zlecenia, a klienci się niepokoją. Warto pomóc sobie i starać się współpracować od czasu do czasu, np. z freelancerami, którzy pomogą nam w kryzysowej sytuacji.

4. Starajmy się efektywnie wypoczywać

Praca nie może pochłonąć nas do tego stopnia, byśmy musieli zaniedbywać nasze priorytety, takie jak zdrowie. Nie będąc w pełni sił, niestety nie zadbamy dobrze o swoją karierę. Zdrowie więc, w tym efektywny wypoczynek, powinien być dla nas priorytetem.

  1. Ustalajmy obowiązki w domu

Pamiętajmy, że nasze życie to nie tylko ciągłe obowiązki. By mieć przynajmniej chwilę na swoje pasje, warto delegować również część obowiązków domowych.

  1. Nie zostawiajmy wszystkiego na ostatnią chwilę

Dokładnie zaplanuj swoją pracę i nie zostawiaj niczego na ostatnią chwilę. Będziesz wtedy zestresowany i prawdopodobnie czekać będą Cię nadgodziny. Aby wypoczynek po pracy był jak najbardziej efektywny, staraj się wykonywać swoje obowiązki terminowo.

    7. Naucz się odmawiać

Bardzo ważną cechą każdego pracownika jest umiejętność odmawiania. Niektóre obowiązki nie muszą być naszymi obowiązkami i jeśli czujemy, że nasz szef zbyt mocno naciska na dokładanie nam nowej pracy, porozmawiajmy z nim o tym. Zawsze można poprosić o przydzielenie do naszego zespołu dodatkowego pracownika, który pomoże w wykonaniu pracy na czas.

Balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym sprawia, że możemy mieć zarówno satysfakcjonującą nas pracę, jak również udane życie osobiste.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak dobrać rozmiar obuwia?
Jak dobrać rozmiar obuwia?
Dobrze dobrane buty zapewniają nam komfort chodzenia. Dowiedz się więc, jak prawidłowo dobrać rozmiar obuwia.
Ikea zaprojektowała… bucket hat! Jak Wam się podoba?
Ikea zaprojektowała… bucket hat! Jak Wam się podoba?
Kultowa niebieska torba w formie kapelusika? Ikea wypuściła swój projekt najmodniejszego w tym sezonie bucket hat!
4 modele najmodniejszych swetrów na końcówkę zimy!
4 modele najmodniejszych swetrów na końcówkę zimy!
Sprawdź, jakie zimowe outfity będą modne na końcówce zimy! W Twojej szafie nie może zabraknąć ciepłych i stylowych swetrów!
Ostatnie wpisy