Artykuł sponsorowany
E-recepta jest elektroniczną wersją papierowej recepty, która jeszcze kilka lat temu standardowo wystawiana była podczas wizyty u lekarza. Teraz e-recepta już prawnie i obowiązkowo występuje w każdej przychodni. Nie trzeba jednak stawiać się fizycznie w placówce medycznej, aby otrzymać taką receptę. Teraz można to zrobić również online. Poznaj podstawowe zasady wystawiania recepty online!
E-recepta to elektroniczny dokument, który uprawnia do zakupu lekarstw na receptę w każdej aptece. Recepta online jest wystawiana przez lekarza zarówno stacjonarnie w przychodni, jak i zdalnie poprzez konsultację telefoniczną bądź za pośrednictwem stron takich jak Receptomat.pl, gdzie specjaliści uprawnieni do wystawiania recept wydają leki na podstawie wysyłanego przez pacjenta kwestionariusza.
Na e-recepcie znajduje się kilka bardzo istotnych informacji, które, w przeciwieństwie do papierowych poprzednich recept, są bardziej czytelne. Na e-recepcie są wypisane dane pacjenta przyjmującego lek oraz lekarza wystawiającego receptę. Oprócz tego jest opisany lek lub lista leków, a także podane jest ich dawkowanie i informacja o ewentualnej refundacji. Warto nadmienić, że jedna e-recepta to jeden lek. Lekarz może wystawić receptę zbiorczą, na które może znaleźć się maksymalnie do pięciu leków. Inną, właściwie najistotniejszą, informacją wypisywaną na e-recepcie jest unikalny, czterocyfrowy kod, który później powinien zostać podany farmaceucie w aptece.
Recepta online może być wystawiona nie tylko w przychodni, lecz także zdalnie. Jest to bardzo przydatny proces, szczególnie dla osób, którym brak czasu, są chore i nie powinny wychodzić z domu, lub po prostu chcą odnowić receptę na lek, który i tak został już wdrożony w ich leczenie. Jest kilka sposobów na to, aby zdobyć receptę online. Może się to odbyć za pośrednictwem e-konsultacji telefonicznej bądź przez wideo czat z lekarzem.
Innym, jeszcze szybszym rozwiązaniem, jest zarejestrowanie się na Receptomat.pl oraz wypełnienie specjalnego kwestionariusza, który zastępuje wywiad medyczny podczas wizyty lekarskiej. Zawiera on podstawowe, proste pytania, które mają na celu przede wszystkim ustalić objawy przypadłości, a także określić obecny stan zdrowia pacjenta. Po wypełnieniu ankiety lub wskazaniu konkretnego leku, na którego pacjent ma zapotrzebowanie, należy czekać, aż lekarz przestudiuje kwestionariusz i zadecyduje o wystawieniu e-recepty. Zwykle ten proces trwa od kilku do kilkudziesięciu minut, w zależności o liczby przyjęć. Jeżeli kwestionariusz został jednak wypełniony poza godzinami dyżuru lekarzy, czas oczekiwania na wystawienie recepty może wydłużyć się nawet do kilku godzin, do momentu rozpoczęcia pracy przez lekarzy następnego dnia.
Kolejnym krokiem po otrzymaniu e-recepty jest udanie się do apteki w celu wykupienia leku. Nie tylko na e-recepcie, lecz także za pośrednictwem wiadomość SMS pacjent otrzyma czterocyfrowy kod dostępu oraz krótką instrukcję o następującym postępowaniu. Farmaceucie potrzebne są tylko dwie informacje – numer PESEL pacjenta oraz dedykowany, czterocyfrowy kod. Dzięki tym informacjom pracownik apteki będzie mógł znaleźć e-receptę w systemie i umożliwić zakup leku.
Fot.: Andrea Piacquadio/pexels.com